RSS

Friday, April 15, 2011

Suka & Duka

بسم الله الرحمن الرحيم


*SUKA

Sebenarnya cerita ni dah lama dah. Cerita minggu lepas punya. Tapi tak apalah, ana postkan jgk sebab dah lama rasanya tak update blog ni.

Nak dijadikan cerita... hujung minggu lepas, Rabu (6/4/11) kami semua pelajar Madinah telah menganjurkan hari keluarga. Hari keluarga ni kami bagi nama sbg 'Interfamily'. Interfamily ni sebenarnya untuk kumpul semua rakyat Malaysia yang ada kat Arab Saudi.

Interfamily ni bermula petang Rabu (6/4/11). Tapi aktiviti untuk hari Rabu cuma melibatkan pelajar2 yang ada kat Madinah. Petang tu kami cuma kemas2 tempat dan sebelah malam pula ada pertandingan hafazan Al-Qur'an dan hafazan mutun.


(seorang peserta sedang diuji)

Esoknya pula barulah ada aktiviti yang melibatkan pelajar2 Madinah dengan semua rakyat Malaysia yang hadir. Antara yang hadir adalah keluarga2 yang tinggal di Madinah, Yanbu', Jeddah dan Riyadh. Wakil dari Mekah tak dapat hadir sebab diorang ada tetamu dari Doha.

Hari Khamis ni memang padat dengan aktiviti2. Bermula daripada tengahari sampailah ke malam. Pagi Khamis tu ada aktiviti explorace dan sukaneka hingga solat Zohor. Selepas solat pula, ada tazkirah yang disampaikan oleh wakil Riyadh dan ada juga aktiviti ta'aruf. Selepas Asar pula, acara sukaneka yang masih berbaki disambung balik hinggalah solat Maghrib.

(antara slot dalam explorace)

(antara acara sukaneka)

Tapi apa yang menariknya Interfamily ni telah menyediakan gerai makanan Malaysia. Gerai2 ni dibuka 24 jam. Sebanyak 12 gerai yang ada dan macam2 yang dijual seperti ayam percik, ikan bakar, sotong bakar, nasi kerabu, nasi ayam, nasi tomato, mee Sarawak, air soya dan banyak lagi. Semuanya hasil air tangan rakyat Malaysia. Terubat jugalah rindu kami pada masakan Malaysia.

(salah satu gerai makanan)

(antara juadah yang laku)

Tapi yang bestnya adalah aktiviti sebelah malam. Aktiviti sebelah malam ni boleh dikatakan sbg aktiviti kemuncak. Selepas solat Maghrib ada slot forum dan selepas solat Isya' pula ada majlis perasmian penutup. Semua yang hadir telah dihiburkan dengan persembahan silat dan nasyid oleh pelajar2 Madinah. Interfamily berakhir dengan acara penyampaian hadiah dan sedikit tayangan video.

(persembahan silat yang bertenaga)

(kumpulan Munawwar)

Walaupun Interfamily ni sekejap ja tapi banyak kenangan manis yang kami dapat. Semoga dapat berjumpa lagi di tahun hadapan, Insya ALLAH....

Sekian....


_________________________________________________________________

*DUKA

Bila ada suka, mesti ada duka. Semalam, Khamis (14/4/11) kami semua dikejutkan dengan satu berita sedih. Kami mendapat berita bahawa ada seorang pelajar Madinah telah meninggal dunia. Inna lillahi wainna ilaihi rajiun. Dari ALLAH kita datang kepada ALLAH juga kita kembali. Beliau adalah Noraizuddin bin Nordin berasal dari Johor. Tapi kat Madinah, beliau lebih dikenali dengan panggilan 'Nash'. Beliau sebenarnya pelajar baru di sini. Baru 6 bulan berada di sini dan baru 6 bulan juga kami mengenalinya.

(Allahyarham sebelah kanan)

Kami dikhabarkan beliau kembali ke rahmatullah disebabkan mati lemas ketika mandi-manda kat pantai yang ana pergi tempoh hari (pantai Haasi). Tak sangka pantai yang dahulunya kami bersuka-ria di sana rupa2nya akan meninggalkan nostalgia pahit buat kami semua.


Semua ni adalah ketentuan ALLAH. Tiada siapa yang tau bilakah ajal masing2. Tiada apa yang mampu kita lakukan melainkan mendoakan beliau agar diampunkan segala dosa dan ditempatkan bersama2 dengan golongan yang soleh. Amin.... Kepada keluarga Allahyarham, kami semua mengucapkan takziah.

Maklumat terbaru :
Solat jenazah telah didirikan selepas solat Jumaat (22/4/11) yang telah diimamkan oleh Syeikh Abdul Mohsin Al-Qosim (salah seorang imam Masjid Nabawi). Kemudiannya Allahyarham dikebumikan di perkuburan Baqi' (bersebelahan dengan Masjid Nabawi).

Betapa bertuahnya Allahyarham kerana beliau telah disolatkan oleh ribuan umat Islam pada hari Jumaat dan kemudiannya dikebumikan berdekatan dengan jasad Rasulullah S.A.W dan para sahabat baginda.
Tidakkah kita semua berasa cemburu??...


قال الله تعالى : وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَّاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ

Maksudnya : "Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui apa yang akan diusahakan pada esok hari. Dan tida seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati".

No comments: